14 märts 2011

Emakeele päevaks ehk "Alo ning Jaak. Karjaste laul"

Kristjan Jaak Peterson
[14. märts (2. märts vkj) 1801 – 4. august (23. juuli vkj) 1822]

"Alo ning Jaak. Karjaste laul" : [Riia linnas 1818]

  
Alo: Paista, paista, päike armas.
Minu lillikeste peale!
Anna, anna, taevas sini,
Anna vihma, sooja ilma
Täiestagi sülestagi!
Ilusasti õitsemaie.
Kena lõhna laskemaie
Saavad lillilehekesed
Minu armsale Jaagule.
Siis ma võtan sirbikese,
Sirbikese, noakese.
Tulen hommiku kaste’ella,
Kaste’ella, vilula
Üle heina nobedasti
Lillikesi niitemai,
Jaagu kätte andemaie.

Jaak: Tere, tere, Alo armas!
Tere lilli seademasta.
Sina oled lillipoissi,
Mina olen laulumeesi.
Olen teinud uue laulu
Valge kasesilla juures,
Kalli karja keske’ella -
Uue laulu sinule!

Alo: Lase kuulda oma laulu,
Mina pilli ajamai,
Siis on kuulda oru seessa
Torupill ning lauluhääli.

Jaak: Lillike on ilus,
Roosike on kaunis,
Kui ta peale paistab
Päeva silmakene.
Koidupiir on ilus,
Kui ta merestagi
Hakkab üles tõusma
Päeva põues kandes.
Kaunis on ka öösel
Taeva tähekene,
Kui ta pilve läbi
Tasakesi uimab;
Ilusam on minu
Armsa Alo pale,
Kui ta roosihuuled
Laskvad laulu kuulda.
Ilusam on minu
Kalli Alo pale,
Kui ta silmakesed
Paistvad minu peale.
Karjal’ on küll magus
Oru heinakene
Põllu rohukene,
Küll on linnul magus
Allikate vesi;
Liblikas küll imeb
Heina selget kastet,
Mesilane lendab
Pajuurbe vastu,
Mina aga lendan
Alo palge vastu
Suukest otsimai
Roosiallikasta.
Kuusemetsa varjus
Hingab kari armas
Oja rohukaldal!
Männi kõrges otsas
Linnukene magab
Oma pesa seessa.
Mina aga magan
Oma Alo süles. -
Nõnda armas Alo,
Olen mina õnnis,
Sest mu Alokene
Armastab mind ikka.

(Redigeeritud tekstiga versioon pärineb raamatust: Kristian Jaak Peterson "Laulud. Päevaraamat" - Eesti Raamat 1976, lk. 51-52

Kommentaare ei ole: