06 juuni 2009

Perfektsest päevalisest

Kodumaisel meediamaastikul suure reklaamikärinaga välja kuulutatud Daily Perfect (mis mujal maailmas pole küll mingit erilist tähelepanu veel saavutanud) on tekitanud juba üksjagu paksu verd. Mitmed tuttavad süüdistavad juba otsingumootoreid (turuliidristaatusest tulenevalt siis eelkõige Googlet) sisuliselt ebaseaduslikus jälitustegevuses ning mis veel hullem, selle tegevuse käigus saadud informatsiooni kättesaadavaks tegemises ka kolmandatele osapooltele. Üks tsitaat Delfi kommentaariumist:

"Olen teadlikult vältinud enda nime kasutamist internetis. Kuid kui nüüd oma pärisnimi sisse toksida, saab uudiste valikust aru, et programm on kuidagi teada saanud, et ma ei ela eestis(!), mis tööd ma teen jne... Kui ma otsin internetist enda nime, siis ma sellist infot ei saa... Seega nüüd küsimus, milline portaal lekitab andmeid? Ma olen kasutanud igal pool valesid nimesid, välja arvataud lolli peaga kunagi Google regamisel... Kuigi ma muutsin ka Googles nime ära siis ma väidan (aga ei oska väidet tõestada), et Google hoiab alles kõik kasutajatelt saadud andmed, isegi need, mis on kasutaja poolt kustutatud! Lisaks sellele lekitab ta neid andmeid kasumi eesmärgil."

No ma ei tea... Võtsin siis selle kena veebilehe lahti ja tudeerisin seda natuke.

Proovisin iseenda, oma kaasa ja veel mitme tuttava nimega, sealhulgas ka selle inimese omaga, keda ma usun ülaltoodud tsitaadi autoriks olevat. Õigemini isegi lausa kolme versiooniga ta nimest kuna paljud võõrkeelsed arvutisüsteemid ei pruugi selle korrektsest kirjapildist õigesti aru saada. Ja tulemused? Kõikide katsete puhul varieerusid küll need üles- ja allahääletamise tumedad teemakastid aga uudiste valik esimesel kahel lehel oli kõigil neil seitsmel juhul absoluutselt identne. Mul tekkis juba vahepeal tunne, et see ongi mingi jura aga siis katsetasin ka veidi tuntumate (ja veebis laiemalt levinud) inimeste nimedega ning näiteks kodanikud Edgar Savisaar ja Mart Laar andsid juba hoopis teistsuguseid tulemusi.

Muide, huvitav on ka see, et kui ühte ja sama nime mitu korda proovida, siis sel juhul tuleb ka see soovituslike teemakastide ring alati erinev (sinna tekib neid juurde ja kaob ära, need muudavad asukohta jne), uudiste endi valik jääb aga endiselt samasuguseks.

Mis puutub sellesse, nagu teaks veebileht asjaolu, et mõni inimene ei ela Eestis, siis ma pakuks välja selle lihtsa võimaluse, et ta tegelikult ei teagi. Küll aga tabab ta ära selle, millisest maailmanurgast parajasti otsingut tehakse. Sest kui mina siin Eestis tegin paari välismaal elava tuttava kohta otsingut (sealhulgas ka selle inimese kohta, keda ma delfi kommentaari autoriks pean), siis tuli mulle siin ette täpselt seesama "Category: Baltic countries" kast ja ükskõik kui palju ma ka otsisin, ühtegi konkreetset viidet mainitud kodanike praegustele asukohamaadele ma ei suutnud leida. Muidugi, kui nad ise välismaal olles sama otsingut teevad, siis ma eeldan, et selleks geograafiliseks kategooriaks saab hoopis nende praegune asukoht.

Kokkuvõttes? Minu jaoks on see Daily Perfect sellisel kujul nagu ta praegu on, täiesti kasutu. Ma ei viitsi hakata seda uudistevalikut ka mudima, lootuses, et äkki see siis muutub paremaks ja mu huvidele rohkem vastavaks. Mul on targematki teha ja miks ma üleüldse peaks täiendavalt vaeva nägema kui ma põhimõtteliselt tean niigi, kuskohast ma veebist enda jaoks huvipakkuva info kätte saan?

Mis puutub konspiratsiooniteooriatesse, siis muidugi ei saa tänases maailmas kunagi olla liiga ettevaatlik kellegi jaoks olulise info leviku koha pealt aga antud juhul (ja praegu olemasoleva informatsiooni valguses) ma siiski kipun arvama, et siin on tegu tondiga, keda tegelikult polegi.

Kommentaare ei ole: